به طور کامل درک کنید که چگونه تفکر و تمرین ناب عملیات را تغییر می‌دهد، جریان‌های کاری را به ارمغان می‌آورد که به تلاش کمتر انسانی، فضای کمتر، سرمایه کمتر، مواد کمتر و زمان کمتر برای ساخت و ارائه محصولات و خدمات مطابق خواسته‌های مشتری دقیق و با نقص‌های کمتر نیاز دارد.

پای کار

 

دستیابی به جریان کاری کارآمد مشتری محور

سازمان‌هایی که فعالیت‌هایشان با تفکر و عمل ناب هدایت می‌شود، به مزیت رقابتی دست می‌یابند، زیرا مبتنی بر فلسفه مشتری اول و اقتصاد اساسی بازار هستند. این شرکت ها تشخیص می دهند که بازار در نهایت قیمت کالاها و خدمات را تعیین می کند. آنها درک می کنند که از آنجایی که مشتریان قیمت کالاها و خدمات را تعیین می کنند، بهترین راه برای افزایش سودآوری کاهش هزینه ها است. با این آگاهی، آنها فرمول سود سنتی را معکوس می کنند:

از : قیمت = هزینه + سود

به قیمت – هزینه = سود

اساس عملیات های غرق در تفکر و عمل ناب  ، درک عمیق کار خاصی است که باید انجام شود، که با سه دسته شروع می شود:

  • ارزش افزوده – کارهایی که به یک محصول یا خدمات ارزش می افزایند
  • ضروری اما بدون ارزش افزوده  – فعالیت هایی که ارزش اضافه نمی کنند اما باید برای تکمیل کار ارزش آفرین انجام شوند.
  • ضایعات  – هر اقدامی که برای مشتری ارزشی ایجاد نمی کند

این سازمان ها بی وقفه حذف هفت ضایعات عمده را دنبال می کنند:

  1. تولید بیش از حد
  2. در انتظار
  3. حمل و نقل
  4. پردازش
  5. موجودی
  6. حرکت
  7. تصحیح

عملیات مبتنی بر تفکر ناب و تمرین نیز پیوسته در تلاش برای دستیابی به جریانی است که در آن مواد و اطلاعات بدون توقف در جریان ارزش حرکت می کنند . هنگامی که جریان بین مراحل فرآیند امکان پذیر نیست ، هر مرحله در یک جریان ارزش باید دقیقاً آنچه را که در حال حاضر نیاز دارد از مرحله قبلی در جریان ارزش “کشش” کند.

 

نمونه ای از جریان پیوسته در خط تولید.

سپس این “کشش” سیگنالی برای مرحله قبل است تا فوراً اقلام جدیدی بسازید تا دقیقاً جایگزین موارد خارج شده شود. با این رویکرد، سازمان‌ها سیستم‌های زمان‌بندی پیچیده را – که به انباشت متمرکز اطلاعات و فرمول‌های پیچیده بستگی دارند – با فرآیندهای ساده و شهودی جایگزین می‌کنند که بسیار بهتر عمل می‌کنند و در عین حال میزان موجودی هر کدام را به‌طور چشمگیری در طول یک جریان ارزش کاهش می‌دهند.

با سازماندهی عملیات برای تولید بر اساس تقاضا و ارائه آنچه که مشتری می خواهد با افزایش کارایی ، تولید و تحویل کالا و خدمات به یک مزیت رقابتی تبدیل می شود.